Flogstaskolans Fritidshem

På Fritidshemmen lägger vi stor vikt vid att ge eleverna en innehållsrik och trygg tid före och efter skoldagen, samt på skolloven. Vi erbjuder fri lek och olika organiserade aktiviteter både inomhus och utomhus. Alla grupper har "Utefritids" då vi går ut i skogen för att lära mer om naturen och till exempel ha praktisk matematik eller träna på samarbetsövningar.

På Flogstaskolan finns nu fyra Fritidshem, ett för förskoleklasserna, ett för åk1, ett för åk 2 och ett för åk 3.

FSK

På Fritidshemmet för förskoleklasserna arbetar  Petra Jonsell, Annica Pettersson, Gajani Shabdani, Brita Alonzo och Emelie Holling. Fritidshemmet finns i samma lokaler där eleverna är under skoldagen.

Telefonnummer 018-727 54 90

Åk 1

På Fritidshemmet för åk 1 arbetar Sarah Anwar, Dejleh Alou och Maximilian Adenhav. Fritidshemmet finns i åk 1:s klassrum samt intilliggande grupprum.

Telefonnummer 018-727 54 99

Åk 2

På Fritidshemmet för årskurs 2 jobbar Cecilia Kroeker,Gabriel Järved och Hani Husein. Lokalerna som  används är  åk 1:s klassrum, intilliggande grupprum och korridor.

Åk 3

På fritidshemmet för åk 3 jobbar Maria Reher och Jakob Costantin. Klassrummen och intilliggande grupprum och korridor används som lokaler.

Telefonnummer 018-727 55 39

 

Dagliga rutiner

Fritidshemmet är öppet mellan 7.00-17.00.

Lämning och hämtning

Om eleven kommer före skolstart följer vårdnadshavaren eleven in Öppningsfritids som är i Smörblomman(FSK).

Om eleven kommer mellan 7.45 och 8.15 så lämnar vårdnadshavare eleven ute på skolgården.

Då ni vårdnadshavare hämtar eleven på Fritidshemmen efter skoldagen är det viktigt att ni säger till personal så att vi vet att eleven går hem.

Fritidshemmets uppdrag

Fritidshemmet ska erbjuda omsorg och fritidsaktiviteter. Fritidshemmet ingår i skolväsendet och det innebär att vi arbetar mot samma mål som skolan. Vi tränar mycket på samarbete och socialt samspel, både i fria lekar och i organiserade aktiviteter. Allt vi gör syftar till att eleverna ska utvecklas både i sitt lärande och som människor.

På Fritidshemmen har eleverna stor möjlighet att välja aktivitet utifrån egna intressen och önskemål men i vårt uppdrag ingår också att få eleverna att vilja och våga prova nya saker.

Fritidshemmens pedagogik utgår från en helhetssyn på barns utveckling som bygger på insikten att olika sidor av barns utveckling och lärande hör ihop och påverkar varandra.

9 maj 2017